Facebook Demo – Customizer

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Lääketiede ja terveys
103

Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävää valmennusta - liikunta, ravitsemus, palautuminen ja uni.

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Keho ja mieli

Tällä teemalla on käynnistetty alkanut vuosi. Loma on ollut monelle tärkeä pysäkki työntäyteisen syksyn jälkeen ja nyt ehditään kuuntelemaan mitä keho oikeasti kaipaa. Hiit saa monen kalenterissa väistyä ja tilalle tulee kehon ja mielen yhteyttä edistävä harjoitus. Aamu voi olla paras aika ottaa hetki itselle ja herättää keho uuteen päivään lyhyellä liikesarjalla, mihin yhdistää hengityksen. Suosittelen tätä tai esimerkiksi ohjattua joogaa kaikille, ketkä haluavat edistää kokonaisvaltaista hyvinvointiaan, jaksamista ja fokuksen säilymistä kiireisessä arjessa.

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

KUNTOKALENTERI 2020 ARVONTA

Pidätkö järjestyksestä? Tuovatko Excelit mielenrauhaa? Seuraa liikkumista ja tavoitteiden täyttymistä tulevan vuoden ajan Kuntokalenterin avulla! Kalenterista löydät myös treenivinkkejä ja juoksuohjelmia.

Kommentoi alle mihin verkkovalmennukseen olet osallistunut/aiot osallistua tai mitä valmennusta toivoisit olevan tarjolla. Kuntokalenteri arvotaan kommentoineiden kesken. Käy tykkäämässä myös Suuntiman Facebook- ja Instagram -sivuista!

www.suuntima.fi

Kommentoi 5.1.2020 mennessä. Arvonta suoritetaan 6.1.2020. Fb ei ole mukana arvonnassa. #suuntima #kuntoon

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Oletko sinä itsesi tulevaisuuden johtaja? Miten päätetään vuoden 2019 tilikausi?
Uusi vuosi lähestyy - vuodenvaihde on edelleenkin monella se hetki, kun pysähdytään tarkastelemaan omaa hyvinvointia. Some- karkki- tai tupakkalakko, minkä valitset? Vai tekisitkö tällä kertaa valintaa uniajan lisäämisen, kasvisten syömisen, kehonhuollon lisäämisen välillä? Luopumatta mistään, keskittämällä huomiota ensimmäisenä positiivisiin asioihin.

On totta, että hyvinvoinnin matka pitää sisällään usein myös uusien tapojen ”runttaamista” arkeen. Elämänmuutosten tielle annettavaa neuvoa ”Kieltäydy tekemästä mitään epämukavaa” voi tarkastella hieman lähemmin. Miksi ruokavalion sattumien karsiminen on epämukavaa? Toisin sanoen, milloin tai miksi karkin palkintoarvo nousi illassasi? Millä palkintoarvo vähenee? Lisäämällä unta, lisäämällä aamun-/päiväaikaista syömistä, laskemalla stressitasoja tai lisäämällä liikkumista? Olisiko tässä tänä vuonna avaimet hyvinvointiin? Lupaan lisätä…

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Kaikki hyvinvointiin tähtäävät teot vaativat taustalle vahvan ja hyvinvoivan mielen. Vuosi lähenee loppuaan ja on taas aika katsoa taaksepäin sekä miettiä tulevaa. Suuntima täyttää nyt kaksi ja fysioterapia elämässäni 20 vuotta! Ehottomasti mielenkiintoisin tie on ollut kuitenkin viimeisten kahden vuoden aikana, jolloin olen saanut kulkea pitkiä matkoja rinnallanne. Teidän vuoteenne on mahtunut suurta rohkeutta ja voimaa vaativia päätöksiä. Yllättävän monella on konkretisoitunut tänä vuonna pitkään harkittu työpaikan vaihdos. On ryhdytty yrittäjäksi, jääty opintovapaalle ja yleensäkin kaikki huimat hyvinvointiteot oman itsenne hyvinvoinnin edistämiseksi ovat varmasti voimaannuttavia tekijöitä elämässänne. Edelleenkin valmennettavieni kohtaamiset ovat parasta tässä työssä, olen aidosti onnellinen teidän puolestanne!

On mielenkiintoista seurata ketjua mitä elämässämme usein tapahtuu. Alkutilanteen vahva tunne siitä, että asioiden pitää muuttua saa meidät etsimään apua ja tukea prosessille ja tässä kohtaa me tapamme. Tietoa on paljon, mutta mistä lähteä liikkeelle ja miten?

Tänä vuonna käsitys siitä, että mielen hyvinvointi on kaiken lähtökohta, on vahvistunut. Tuleva vuosi tuokin myös Suuntimalle uusia tuulia ja palveluita. Kuitenkin ennen kun toivotetaan uusi vuosi tulevaksi, istahda alas ja paketoi mennyt vuosi muistojen joukkoon jotakin uutta taas antaneena. Jätetään työkiireet taakse ja päästetään irti velvoitteista. Nauttikaa joulusta ja voikaa hyvin❤️

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Tukeeko ravitsemus hyvinvointiasi? Syömme usein vanhojen tottumustemme mukaan, emme välttämättä osaa kyseenalaistaa esimerkiksi näennäisesti terveellisten ruoka-aineiden vaikutuksia hyvinvointiimme.

Kaurapohjaisten elintarvikkeiden tuoteperhe on laajentunut viime vuosina huimasti. Kaura on terveellinen ja kasvipohjainen vaihtoehto perinteisten maitotuotteiden tilalle. Ohessa muutamat palautteet ravintovalmennusten jälkeen - pienillä uudenlaisilla valinnoilla tehtiin hyvinvointitekoja!

"Mun on ihan pakko antaa palautetta sinulle. En halua mainostaa kellekkään mitään omia laihdutusjuttuja mutta sinua olen kehunut omille ystäville!

Viikko on mennyt hyvin. Paljon on tietenkin opeteltavaa, mutta ekan kerran on sellainen tunne, että voisin jopa onnistua muuttamaan syömistä ja oppia elämään ilman ihme ”diettejä”. Syömään oikein ja normaalisti!

Kertaakaa ei ole tullut ”äkkikuolemaa” syömisen jälkeen 😃 olen syönyt noin 3h välein jne. Olo on pirteämpi selvästi!

Jatkan tästä hyvillä mielin ja opettelen asioita rauhassa!!

Mukavaa syksyä ja kiitos!"


"Olet kyllä ihan huippu työssäsi! KIITOS viime viikon vinkeistä ja neuvoista!

Kävin kaupassa heti illalla ja ostin kauramaitoa, kauragurttia ja 100% kauraleipää jne. On niin ihana tunne kun EI NÄRÄSTÄ ollenkaan. Pahimpina päivinä olen joutunut ottamaan närästyslääkettä kolme kertaa. Vatsakivut hävinneet...ei kipristele eikä vääntele syömisen jälkeen! On ihan NORMAALI olo 😃

Ja vielä se että ihottuma käsivarsissa näyttää paljon paremmalta, ei kutise eikä ole tullut uusia kellukoita! Ei ole hetkeen ollut näin hyvänä käsivarret!!

SUUREN SUURI KIITOS SINULLE!"

- Nainen 54 v.

Palautteet julkaistaan aina asiakkaan luvalla. #eettisyys #kaura #suuntima

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Teidän tarinoita on ilo olla jakamassa! Tässä asiakkaani upea matka ja kuvat tältä vuodelta. Fysioterapeutin mieltä lämmittää myös se, että liikuntaa rajoittaneet selkäkivut ja niskajumitkin ovat jääneet taakse. Hienoa!

"Kun ensimmäistä kertaa hakeuduin Annen puheille olin jo pidempään pitänyt huonoa huolta itsestäni ja valmis elämäntapamuutokseen. Lapsiperheen ja yrittäjän kiireinen arki olivat olleet tekosyitä sille, etten nukkunut, liikkunut tai syönyt kunnolla. Olin kuitenkin väsynyt olemaan aina väsynyt ja siksi halusin muutosta.

Aivan ensiksi Anne kertoi, että nukkuminen ja ateriaväli täytyy saada kuntoon ennen treeniohjelman tekoa. Kevyet kävelylenkit tulivat osaksi arkea ja aloin syödä 3-4 h välein. Aluksi painoni alkoi jopa nousta, mutta nukkuminen palautui normaaliksi. Seuraavaksi vuorossa oli terveellisempi ruokavalio ja tavoite vähentää työstä johtuvaa stressiä. Tein isoja muutoksia työn tekoon ja stressi väheni. Jatkoin myös kävelylenkkejä. Ruokavalion muutos, riittävä uni ja palautuminen työstä nostivat energiatasoni aivan uudelle tasolle ja kesäkuussa 2019 aloitin ensimmäisen Annen tekemän kotitreeniohjelman. Alku oli sekä fyysisesti että henkisesti vaikeaa, sillä lähtötasoni oli niin heikko. Päätin kuitenkin jatkaa ja pian huomasin miten 3 x vko treenit alkoivat muuttaa kehoani. Myös energiatasot nousivat jälleen!

Tällä hetkellä olen treenannut Annen ohjeiden mukaan 7 kuukautta ja tuntuu kuin olisin saanut uuden elämän! Treenistä on tullut osa arkea enkä voisi enää kuvitella elämää ilman tätä mukavaa harrastusta. Sen lisäksi, että kehonkoostumus on muuttunut, myös mieli on paljon seesteisempi ja stressinsietokyky parantunut. Olen superkiitollinen siitä, että Anne on rohkaissut ja opastanut minua kokonaisvaltaiseen elämäntapamuutokseen, jotta voisin nauttia arjesta tässä ja nyt. "

- Nainen 38 v.

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Matkani alkoi vuonna 2003, kun sain fysioterapeutin paperit käteen. Tämän jälkeen on tullut kahlattua läpi monia ammattitaitoa täydentäviä koulutuksia. Tänä vuonna on paketoitu Liikuntalääketieteen (nykyisen terveysliikunnan) perusopinnot ja viime viikolla sain Digiterveys-valmentajan paperit Finla Työterveydessä. Opinnot tuki- ja liikuntaelinvaivojen diagnostiikan ja osaamisen parissa ovat parhaillaan käynnissä.

Koulutukset tuovat kaikki tärkeän lisän omaan osaamiseen ja ammatitaitoon. Nykyään huomaa, että uuden oppimisen sijaan oma osaaminen enemmänkin syvenee ja uutta tietoa pystyy hyvin käsittelemään vanhan tietämyksen valossa.
#ikuinenopiskelija #digiterveys

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Uudet suomalaiset liikkumisen suositukset julkaistiin alkuviikosta. Näitä on odotettu, sillä amerikassa uudet tieteelliseen näyttöön perustuvat suositukset julkaistiin jo viime vuoden puolella. Suositusten liikunnan perusteet ovat edelleen samat - 2,5 h sykettä kohottavaa reipasta liikuntaa tai puolet tästä ajasta teholtaan ripeää liikkumista viikossa. Kestävyysliikunnan lisäksi tulisi harjoittaa lihaskuntoa ja liikehallintaa kaksi kertaa viikossa unohtamatta istumisen tauottamista. Uutena suosituksessa on nostettu esiin myös arkiliikkuminen, palauttava uni sekä liikuntamäärän kerryttäminen lyhyemmissä pätkissä. Entisen 10 minuutin yhtäjaksoisen harjoittelun sijaan liikuntamäärää voidaan kerryttää nyt myös terveysvaikutuksia tuovilla lyhyemmillä, jopa muutaman minuutin pätkillä. Istumatyön tauottaminen lyhyellä kyykkytreenillä onnistuu keneltä tahansa omalla työpisteellä - myös korkkarit ja hame päällä, eikä hikikään ehdi tulemaan!

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Tällä viikolla vietetään selkäviikkoa ja maailmanlaajuista selkäpäivää teemalla ”Käytä selkääsi”. 80 %:lla suomalaisista on selkäkipuja jossain vaiheessa elämäänsä - ehkäise niitä tai hoida selkääsi esimerkiksi parilla yksinkertaisella liikkeellä:

- roiku tangosta tai puolapuista (tai tukeudu suorille käsille selkä pöydän laitaa vasten) niin, että jalat ovat 90 asteen kulmassa maassa. Anna selän venyä.

- istumatyöläiselle ja nostotyötä tekevälle hyvä vastaliike työn lomassa on alaselän ojennussuuntainen liike. Asetu seisomaan 10-15 cm päähän seinästä ja nojaudu lantiolla seinää vasten. Pysy asennoissa 5 hengityksen ajan.

Suuntima - Fysioterapeutti, Personal Trainer, Ravintovalmentaja

Kyllä, lihaskuntoharjoittelua! Ikääntymiseen liittyvä lihasmassa väheneminen koskettaa kaikkia keski-ikää lähestyviä. Lihasvoima on suurimmillaan noin 30 vuoden iässä, jonka jälkeen se alkaa heiketä ja vauhti kiihtyy noin 50 vuoden iässä, naisilla vaihdevuosien aikaan. Sanotaan, että fyysinen suorituskyky alenee 30. ikävuodesta eteenpäin 1 % vuosivauhtia ja 70-vuotiaalla on noin 30 % vähemmän lihasmassaa kuin 40-vuotiaalla.

On olemassa ns. välttämätöntä ja hankittua solujen vanhenemista. Hankittu solujen vanheneminen on hallittavissa elintapatekijöillä. Tällöin vanheneminen johtuu mm. fyysisen kuormituksen puutteesta, heikkolaatuisesta ravinnosta ja/tai tupakoinnista. Vanhenemiseen voit siis vaikuttaa! Vähän liikkuvien on tärkeintä panostaa voimaharjoitteluun, joka parantaa hermo-lihas-liitoksen toimintaa ja vaikuttaa lihaskudoksen satelliittisoluihin, jotka aktivoituvat puolestaan muodostamaan uusia lihassoluja. Tämän jälkeen kannattaa lähteä lisäämään ohjelmaan myös kestävyysharjoittelua. Tutkimusten mukaan voimaharjoittelu lisää miehillä lihasmassaa vähintään 1/2-1 kg kuukaudessa ensimmäisten 4 treenikuukauden aikana. Vaakaan ei ole tässä vaiheessa uskominen, koska todennäköisesti kehonkoostumuksessa tapahtuu merkittäviä muutoksia, joita ei voida todentaa kuin vyön löystymisellä!


This is a Facebook demo page created by plugin automatically. Please do not delete to make the plugin work properly.